Logo’s
Hier kan je lezen wat er komt kijken bij het maken van een logo en wat belangrijk is om een goede associatie te wekken.
Het idee van een logo en een naam is dat het simpel en aantrekkelijk is, maar het moet er ook voor zorgen dat het blijft hangen. Goede voorbeelden daarvan zijn Amazon, Nike en Adidas. Wat veel bedrijven doen is dat ze hun naam combineren met kleine dingen in hun logo.
Bij Amazon is er een pijl die van a naar z gaat. Dat komt omdat ze daarmee willen zeggen dat ze producten van a tot z hebben en daarbij maakt het ook nog een lach. Bij Adidas hebben ze hun oude schoenen in het logo verwerkt. Wat daarmee wordt bedoel is dat Adidas vroeger en nu nog steeds bekend staan om de strepen op hun schoenen.
Nike maakt gebruik van een simpel logo, maar bij Nike is het de naam die je echt pakt en het logo is om het simpel op de schoen te krijgen. Daarentegen heeft het logo van Nike natuurlijk wel een verhaal wat een logo wel betekenis geeft.
De naam van een bedrijf kan ook vaak te maken hebben met hoe ze het klaar maken. Een goed voorbeeld hierbij is coca cola die vroeger serieus cocaïne in hun drankjes deden.
Een naam van het bedrijf hoort iemand meteen te kunnen pakken en laten af te vragen wat is het en waarom doen ze het.
Kleuren van logo’s
De kleur van een logo heeft een belangrijke rol in het marketing gedeelte van elke bedrijf. Een persoon heeft van nature dat een kleur hem/haar aantrekt of dat het je afstoot. Dit gebruiken bedrijven heel goed voor hun marketing.
Er word namelijk gezegd dat bijna 85% van de consumenten zeggen dat de kleur de belangrijkste reden is om een product te kopen. Waarbij naam je vaak aantrekt in je gedachten trekt kleur je emotioneler aan.
Rood
Bij de kleur rood horen vaak sterkere gevoelens dan vergeleken met andere kleuren.
Rood laat vaak: liefde, passie, vurigheid en woede zien. De kleur rood zorgt er ook sneller voor dat je eetlust wordt versterkt. Een goed voorbeeld hiervoor is McDonalds. Bij de kleur rood is ook gebleken dat het impulsieve shoppers stimuleert.
Blauw
De kleur blauw wordt snel gekoppeld met autoriteit (kijk maar naar onze eigen overheid en de politie).
Dit komt omdat het wordt gelinkt met betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en veiligheid. Daardoor is blauw een goeie kleur om serieus, zakelijk en betrouwbaar over te komen.
Oranje
Oranje wordt snel gezien als een vrolijke, warme kleur. Door deze kleur kan je je snel enthousiast voelen. Deze kleur zorgt ervoor dat een bedrijf er vriendelijk, speels en zelfverzekerd overkomt.
Het is ook een kleur die vraagt of je iets gaat doen. Mensen worden door deze kleur gestimuleerd. Een goed voorbeeld hiervan is Nickelodeon. Een kinderprogramma die ervoor moet zorgen dat kinderen gestimuleerd raken, zelfverzekerd en vrolijk.
Dit zijn 3 voorbeelden van kleuren die alleen al veel emoties op kunnen wekken. Kleuren zorgen ervoor dat mensen zich comfortabel voelen, of kleur kan ervoor zorgen dat mensen zich heel apart voelen.
Conclusie
De reden dat bedrijven zoals Nike, Adidas en Coca-Cola zo groot en bekend zijn komt, omdat ze deze informatie heel goed gebruiken om klanten over te halen. Om deze reden zijn dit niet zomaar ideeën om de pet naar te gooien.
Deze punten kunnen ervoor zorgen dat je klanten binnenhaalt of dat je ze verliest. Door deze informatie moet elke bedrijf een strak, simpel en mooie naam en logo verzinnen.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Epicwebsite?
Neem dan gerust contact met ons op en we bespreken samen je wensen en wat de mogelijkheden zijn. Met onze jarenlange ervaring en vele projecten voor verschillende klanten, hebben we voldoende kennis in huis om ook jouw website tot een succes te maken.
Er is altijd meer mogelijk dan je denkt!